بسم الله الرحمن الرحيم
"In the name of Allah, Most Gracious, Most Merciful"

Betapa agungnya! Allah SWT menurunkan ayat pertama @ perkataan pertama melalui Al-Quran hanyalah dengan perkataan Iqra'. Anehnya, perkataan pertama itu bukan bermaksud, sembahyang, puasa, dsb. Ia bermaksud "bacalah..."

Allah revealed the first sentence @ first word through the Quran is the word Iqra '. Oddly, the first word that does not mean, prayer, fasting, etc.. It means "read ..."

Friday, April 30, 2010

Jelapang Padi

view in Muzium Padi

The 'tajak' and others

The Menara Alor Star

View of Masjid Zahir from the tower

Kuning padi di sawahan
Dingin kabus di banjaran
Langkawi indah seri negeri
Jerai menawan tinggi

Kedah Darulaman
Negeri Jelapang padi
Kedah tempat sanjungan
Sungguh menawan hati
Sejahtera rakyat
Hidup berharmoni
Makmur dan bahagia
Rakyatnya berdikari

Maju negeriku yang bertuah
Rakyat desa membangun megah
Luas dan permai, ladang dan sawah
Jelapang padi indah

p/s: thanks to Jue for the nice watermark..tq

Thursday, April 29, 2010

Firasat Warna Wanita

UNGU
Wanita yang suka warna ungu adalah:
Seorang murah hati,
Merdeka hatinya dan tidak mahu diperintah.
Penuh inisiatif,
Pandai tetapi tidak emosi,
Dingin dan kehendaknya meluap-luap,
Jarang berjaya.

HITAM
Wanita yang suka warna hitam adalah:
Seorang yang suka bermurung,
Prihatin,
Kuat menghadapi petaka apa sahaja,
Tidak mudah terpengaruh,
Setia pada suami,
Hatinya baik dan cepat tersinggung.

BIRU MUDA
Wanita yang suka warna biru muda adalah:
Seorang yang suka merendahkan diri,
Suka mengalah,
Suka berkorban peranan,
Cerdas,
Pandai dan berotak berlian.

KELABU
Wanita yang suka warna kelabu adalah:
Seorang yang suka sekali mengelamun,
Romantis,
Sabar,
Tenang tetapi hatinya suka mengembara,
Suka mengada-ngada dan gossip.

MERAH
Wanita yang suka warna merah adalah:
Seorang yang berwatak berani,
Emosional dan tegas,
Tamak serta serakah,
Tahan melarat dan suka hidup bersenang-senang.

BIRU
Wanita yang suka warna biru adalah:
Seorang yang setia paa suami,
Senang pegang wang,
Kuat kemahuan,
Berterus terang dan jujur,
Cepat memberi maaf dan tegas.

KUNING
Wanita yang suka warna kuning adalah:
Seorang yang amat menyukai ilmu,
Gemar membaca,
Tekun dan cerdas,
Tabah menghadapi cabaran.

PUTIH (putih)
Wanita yang suka warna putih adalah:
Seorang yang mempunyai perangai yang suci
bersih,
Fikirannya tidak banyak prasangka,
Berkata benar, jujur dan rendah hati,
Ramah dan bersopan-santun,
Kuat menerima ilmu,
Damai dan berubah alam fikirannya,
Suka menolong dan hidup dalam bertawakal.

COKLAT
Wanita yang suka warna coklat adalah:
Seorang yang mempunyai sifat keibuan,
Suka merendah diri,
Sopan dan halus budi,
Hatinya sentiasa was-was kerana takut salah.

HIJAU
Wanita yang suka warna hijau adalah:
Seorang yang subur dan damai,
Cintakan kebahagian,
Tidak suka perang,
Patuh pada agama,
Teguh pendirian hingga kelihatan agak kolot.

Wednesday, April 21, 2010

Enam calon ganti Ferguson

erghh..apa susah sangat kentut nak keluar ni..

Enam calon ganti Ferguson

FABIO CASTELLO
Akan memastikan pemain-pemain mendapat kad merah dengan menyerang pihak lawan atau pengadil. Sekurang-kurangnya akan terdapat satu atau dua pemain pihak lawan koma atau setidak-tidaknya patah rusuk kiri.

PEP GORILLA
Lebih sesuai berada di zoo atau menyertai band Gorillaz.

JOSE DOURINHO
Tidak kekal lama bersama kelab dan isteri. Selalu bercerai. Dua tahun di Porto, tiga di Chelsea dan kini mahu meninggalkan Inter bersama isteri ke lapan.

INSANE WENGER
Sudah lima tahun tanpa trofi tetapi kurang siuman walaupun ada sentuhan magis. Pernah menjadi pembantu David Copperfield membuat persembahan magis.

MARTIN O'AIS
Ada karisma tetapi lebih utamakan gerainya yang terkenal dengan teh o ais nya yang sedap giler.

GUUS DURR
Tidak berminat pengurusan peringkat kelab kerana telah meninggal.

Monday, April 19, 2010

Corkscrew!!!

Aku telah memeningkan kepala dengan menaiki kenderaan diatas..huhu. Aku ingat nak berhenti stesen Hang Tuah tapi dah terlajak ke Imbi..hehe. Best memang best, tapi turun-turun kepala pun pening... Kepada kalian yang belum mencuba, silalah memcabar diri anda..hehe

Thursday, April 15, 2010

Hati Mati

Tanda jiwa seseorang itu telah mati
Alamat hati seseorang itu telah mati
Atau tanda rohnya telah buta;

Suka ketawa berdekah-dekah atau terbahak-bahak
Gembiranya tidak dapat dikawal, dukacitanya hingga kecewa mungkin putus asa
Gurau sendanya keterlaluan, di luar batasan akhlak
Orang tua perangainya macam kanak-kanak
Dia bermain pun permainan kanak-kanak, macam kanak-kanak
Suka sangat berkelakar keterlaluan hingga hilang malunya
Bercakap lucah, mencarut jadi makan minumnya
Atau bercakap tidak senonoh menjadi budayanya
Suka bercakap tidak disukat, merapu sahaja apa yang dia kata
Orang suka atau tidak suka dia tidak ambil kira
Kalau duduk seorang menung sahaja atau berangan-angan panjang
Jika dia berfikir, yang mengarut sahaja
Untuk memuaskan nafsu jahatnya
Pantang melihat perempuan, matanya keranjang
Bualannya sesama mereka hanya di sekitar dunia
Makan minum, pakaian, rumah, kereta, betina, pangkat, gaji, harta
Tuhan kalau dia sebut pun sebagai budaya, bukan penghayatan jiwa
Atau bukan atas kesedaran iman, hanya mengindahkan bahasa
Kalau menguap tanpa menutup mulutnya
Bersin tanpa doa yang dibaca
Tidur tanpa membaca apa-apa ayat atau doa
Itulah di antara tanda-tanda orang yang hatinya telah lalai atau buta

Wednesday, April 14, 2010

Kehebatan Wanita

"* Kehebatan perempuan dalam pujuk rayu tidak dapat disangkal lagi. Tidak ada perempuan yang tidak mahir dalam seni ini. Kaum lelaki boleh dipujuk dan dirayu untuk melakukan apa sahaja mengikut kehendaknya.

* Beberapa contoh keruntuhan empayar yang dibina oleh lelaki disebabkan daya pujukan wanita :
1. Napoleon Bonarparte dan Josephine.
2. Anthony dan Cleopatra
3. Hitler dan Matahari
4. Samson dan Delila
5. Abu Lahab dan Hendon

* Beberapa contoh wanita yang menjadi kekuatan kepada kepimpinan seorang lelaki sehingga berjaya mengatasi segala ujian dan cabaran tanpa melemahkan semangat juang mereka dalam menegakkan kebenaran dan kekuatan agama :
1. Nabi Muhammad saw dan Siti Khadijah serta isteri-isteri beginda yang lain.
2. Nabi Ayub dan Siti Rahmah.
3. Nabi Ibrahim dan Siti Sarah serta Siti Hajar.
4. dan banyak contoh lagi orang-orang muslim yang lain.

KUASA KEJELITAAN PEREMPUAN

* Hal ini diketahui oleh semua orang. Kejelitaan perempuan boleh menumbangkan ramai lelaki hingga banyak yang terarah melakukan perkara-perkara yang tidak wajar. Sebaliknya kuasa jelita yang ada pada kaum muslimah boleh menimbulkan kecintaan yang tinggi terhadap Allah di mana seorang isteri boleh mempengaruhi suami dalam hal-hal yang diredhai Allah.

KUASA LAYANAN PEREMPUAN

* Kaum lelaki mudah goyah dan alah dengan layanan yang baik, apa lagi dari perempuan yang sangat dikasihi seperti isteri dan ibu. Layanan baik yang disalurkan kepada orang yang berhak menerimanya, bukan sahaja mendatangkan keredhaan Allah tetapi memungkinkan apa yang diminta akan dipenuhi dengan mudah.

KUASA DOA PEREMPUAN

* Doa perempuan lebih makbul dari lelaki kerana sifat penyayangnya lebih kuat dari lelaki. Sebagaimana hadis Rasulullah saw :

"Doa ibu itu lebih cepat makbul." Orang bertanya :"Kenapa ya Rasulllah ?"
Jawab baginda : "Ibu lebih penyayang dari bapa dan doa dari orang yang penyayang tidak akan sia-sia."

KUASA TAQWA PEREMPUAN

* Ketaqwaan adalah kuasa paling sempurna dan terbaik dalam menangani apa jua masalah. Orang yang paling bertaqwa adalah orang yang paling dikasihi Allah. Allah tidak akan membiarkan orang yang dikasihiNya melainkan dipelihara serta sentiasa dirahmatiNya.

* Kuasa taqwa lebih mudah diperolehi oleh perempuan berbanding lelaki kerana kehalusan budi yang ada pada perempuan adalah merupakan penjara daripada melakukan hal-hal yang mendatangkan dosa. Berbanding lelaki yang sebahagian hidupnya berada di luar rumah serta terdedah kepada pelbagai godaan, cubaan dan ujian.

* Kekuasaan taqwa ini pula oleh kemuliaan yang diberikan oleh Allah swt sehingga setiap lelaki pasti memerlukan perempuan untuk menghirupkan udara ini atau dalam perkataan lain setiap lelaki pasti dilahirkan oleh perempuan kecuali Nabi Adam a.s. Sekuat-kuat lelaki, kuat lagi perempuan kerana lelaki itu sendirinya datang dari perut perempuan yang menghamilkannya dan melahirkannya ke dunia, kemudian menatih, mendidik, memelihara dari kecil hingga dewasa.

* Kemuliaan perempuan akan lebih nyata, jika ditambah dengan ketaatan kepada kaum lelaki yang berhak atasnya sebagaimana maksud hadis Rasulullah saw :

"Perempuan yang taat kepada suaminya, semua burung di udara, ikan di air, malaikat di langit, matahari dan bulan : semuanya beristighfar baginya (isteri) selagi mana ia masih taat kepada suaminya dan diredhainya (serta menjaga solat dan puasanya)."

Monday, April 12, 2010

Computer Acronyms

PCMCIA : People Can't Memorize Computer Industry Acronyms
ISDN : It Still Does Nothing
APPLE : Arrogance Produces Profit-Losing Entity
SCSI : System Can't See It
DOS : Defective Operating System
BASIC : Bill's Attempt to Seize Industry Control
IBM : I Blame Microsoft
DEC : Do Expect Cuts
CD-ROM : Consumer Device, Rendered Obsolete in Months OS/2 Obsolete Soon, Too.
WWW : World Wide Wait
MACINTOSH : Most Applications Crash; If Not, The Operating System Hangs
PENTIUM : Produces Erroneous Numbers Through Incorrect Understanding ofMathematics
COBOL : Completely Obsolete Business Oriented Language
AMIGA : A Merely Insignificant Game Addiction
LISP : Lots of Infuriating & Silly Parenthesis
MIPS : Meaningless Indication of Processor Speed
WINDOWS : Will Install Needless Data On Whole System
GIRO : Garbage In Rubbish Out
MICROSOFT : Most Intelligent Customers Realize Our Software's Only (for)Fools (&) Teenagers.

Friday, April 9, 2010

WANITA: TIGA PULUH LARANGAN


1. Menyambung rambut palsu
2. Bertatu, mencabut bulu wajah dan mengikir gigi
3. Keluar rumah dengan memakai minyak wangi
4. Memperlihatkan perhiasan(bersolek) di depan lalaki lain
5. Menolak panggilan suami untuk tidur bersama
6. Membuka rahsia hubungan suami isteri
7. Berpuasa sunat tanpa izin suami
8. Membelanjakan harta suami, tanpa izin suami
9. Derhaka kepada suami
10. Meminta cerai tanpa sebab yang jelas
11. Mengingkari kebaikan suami
12. Bersama lelaki lain yang bukan mahram
13. Memandang lelaki yang bukan mahramnya
14. Bersalaman dengan lelaki bukan mahram
15. Menyerupai lelaki
16. Membuka rahsia wanita lain kepada suami
17. Memandang aurat wanita lain
18. Keluar rumah tanpa ada keperluan
19. Masuk permandian awam
20. Mencakar-cakar tubuh ketika dapat musibah
21. Meratapi kematian
22. Berhias atas meninggalnya seseorang
23. Menghantar jenazah
24. Mempercayai dukun dan peramal
25. Menyumpah anak-anak sendiri
26. Tidak bertegur sapa dengan sesama muslim
27. Menganiaya pembantu
28. Mengganggu jiran
29. Minta cerai kerana suami sakit
30. Minta cerai kerana suami menikah lagi

Thursday, April 8, 2010

Liverpool New Home Kit Arrived


Semoga bala Carlsberg tak melekat lagi pada team Liverpool..oyeah..hehe

Tomato

A jobless man applied for the position of "office boy" at Microsoft. The HR manager interviewed him then watched him cleaning the floor as a test. "You are employed" he said. "Give me your e-mail address and I'll send you the application to fill in, as well as date when you may start. The man replied "But I don't have a computer, neither an email". "I'm sorry", said the HR manager. If you don't have an email, that means you do not exist. And who doesn't exist, cannot have the job."

The man left with no hope at all. He didn't know what to do, with only $10 in his pocket. He then decided to go to the supermarket and buy a 10Kg tomato crate. He then sold the tomatoes in a door to door round. In less than two hours, he succeeded to double his capital. He repeated the operation three times, and returned home with $60. The man realized that he can survive by this way, and started to go everyday earlier, and return late. Thus, his money doubled or tripled every day.
Shortly, he bought a cart, then a truck, and then he had his own fleet of delivery vehicles. 5 years later, the man is one of the biggest food retailers in the US. He started to plan his family's future, and decided to have a life insurance. He called an insurance broker, and chose a protection plan. When the conversation was concluded the broker asked him his email. The man replied, "I don't have an email." The broker answered curiously, "You don't have an email, and yet have succeeded to build an empire. Can you imagine what you could have been if you had an e mail?!!"
The man thought for a while and replied, "Yes, I'd be an office boy at Microsoft!"

Moral of the story
M1 - Internet is not the solution to your life.
M2 - If you don't have internet, and work hard, you can be a millionaire.
M3- If you have an email, you are closer to being an office boy/girl, than a millionaire... HEHEHEHE !!!! :-)
Have a great day!!!

Wednesday, April 7, 2010

Satu Meter Ciuman

Disebuah kedai kain, seorang gadis cun tengah memilih kain. Disebelahnya terdapat seorang jurujual lelaki yang agak macho dan hensem. Setelah menemui kain yang sesuai, gadis tersebut bertanyakan harganya...

Gadis cun : "Bang, kain yang ni berapa ringgit semeter?
Jurujual lelaki : "Cik adik manis punya pasal, semeter abang minta sekali cium aja."
Gadis cun : "OK, saya setuju... so, bagi saya 20 meter"

Jurujual lelaki tersebut terus memotong kain yang diminta dengan hati yang amat gembira. Setelah selesai, jurujual tersebut menyerahkan kain kepada gadis cun dan menuntut bayarannya.

Gadis cun : "Nenek saya yang kat luar tu akan bayar...."

Tuesday, April 6, 2010

Kisah Sengau

Seorang lelaki yang sengau naik ke sebuah bas lalu bertanya kepada
pemandu bas "Vang.. vas nih fegi hamfang ke...? " bang, bas ni pergi ampang ke?).

Pemandu bas itu berdiam diri. Marah kerana tidak dilayan, lelaki sengau itu pun turun dari bas.

Seorang lelaki lain di belakang pemuda sengau tadi pun bertanya
kepada pemandu bas itu. "kenapa awak diam tadi? kesian dia..."

Pemandu itu pun menjawab: "Masham mana haya nak hawab.... haya hun
hengau hugak.. hhanti hia hata haya hehek hia hulakk!!!........" (macammana saya nak jawab.. saya pun sengau jugak.. nanti dia kata saya ejek dia pulak!!!)..."

Monday, April 5, 2010

Sempadan waktu sembahyang



S: Semasa saya sedang sembahyang Zohor terdengar azan menandakan masuknya waktu Asar. Semasa itu, saya masih lagi didalam rakaat pertama. Adakah sembahyang Zohor saya itu terbatal dan perlukah saya mengulanginya lagi?

J: Mengikut mazhab Syafie solat itu dikira sah jika dapat lengkap satu rakaat didalam waktunya. Ini berdasarkan hadith riwayat Abu Hurairah yang bermaksud "Barangsiapa mendapatkan satu rakaat dari solat, berarti ia telah mendapatkan keseluruhan solat itu". Maka jika sebelum sujud, solat itu dikira belum lengkap satu rakaat.

Friday, April 2, 2010

Liverpool New Home Kit



Jersi baru liverpool untuk musim depan akan release this 8th of April. Dengaq kata dah tukaq sponsor: Standard Charted. Bye-Bye Calrsberg, pasai hang laa duk buat spoil Liverpool kalah..hehehe

Untukmu Wanita


1. Jaga solat pada awal waktu. Kalau datang haid sekalipun jika tidak dapat solat, kena duduk atas tikar sembahyang supaya anak tidak lihat kita meninggal solat.

2. Hidupkan Bacaan Hadis Nabi saw di rumah dengan keluarga. Dianjur baca Hadis Fadhilat Amal. Ini amalan sahabiah zaman Nabi saw sehingga dari rumah kita keluar anak-anak yg soleh yg mendoakan kesejahteraan kedua ibubapa dunia/akhirat.

3. Baca Al Quran setiap hari walaupun hanya 8 ayat. Kalau tak mampu nak baca kerana terlalu sibuk, cukup dengan mencium Al Quran dan muhasabah 'Ya Allah, apa dosa saya hingga saya tak dapat nak baca kitab Mu pada hari ini."

4. Mendidik anak secara Islam. Mengajar anak-anak dari kecil bermula dengan doa-doa masnun. Iaitu doa seharian Nabi saw saperti doa tidur, bangun tidur, makan dan sebagainya.

5. Hidup sederhana dengan tidak membebankan suami. Setiap hari malaikat akan menghantar 500 jambangan bunga dari syurga untuk wanita yg hidup sederhana. Setiap titisan air masakan dan basuhan mereka akan menjadi zikir mohon keampunan kepada Allah swt atas wanita tersebut.

6. Galak suami untuk bermujahadah atas Agama Allah. Seorang isteri yg menggalakan suaminya untuk solat berjemaah di Masjid/Surau akan dapat pahala berjemaah suaminya termasuk solat dia sendiri.

Mudahan-mudahan ulasan ringkas ini bermanfaat. Muzakarahlah bersama teman wanita lain supaya hakikat amalan ini masuk dalam hati kita dan mudah nak amalkan

*"jika tidak dapat apa yang kita suka...belajarlah utk menyukai apa yang kita dapat.." *SoMeTiMeS GoOd PeOpLe Do EvIl ThiNgs....

Thursday, April 1, 2010

Lembu lagi pandai


LEMBU sebenarnya lebih PANDAI daripada MANUSIA kerana...

1 ...lembu tak buang anak dalam tong sampah, longkang dsb.

2 ...lembu tak ponteng kerja... pagi-pagi dia keluar meragut, petang dia balik rumah.

3 ...bila sampai waktu maghrib, lembu mesti balik rumah.. dia tak ada pulak main takraw ke, main bolasepak ke, shopping kat pasar malam ke.

4 ...lembu tak melakukan perhubungan jantina luar tabii.

5 ...lembu tak buat maksiat seperti berjudi, minum arak dsb.

6 ...lembu faham cakap manusia tapi manusia tak faham cakap lembu.

7 ...lembu tak ada pulak beri anak dara dia keluar malam dengan lembu jantan lain.

8 ...anak teruna lembu pulak tak ada nak usung anak dara lembu lain sampai lewat malam.

9 ...lembu punya susu, sapi dapat nama... yang bagi nama minyak sapi tu, manusia lah, bukannya lembu.

10 ...lembu tak ada buang masa membaca entry karut macam ni...

HEHE

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...