بسم الله الرحمن الرحيم
"In the name of Allah, Most Gracious, Most Merciful"

Betapa agungnya! Allah SWT menurunkan ayat pertama @ perkataan pertama melalui Al-Quran hanyalah dengan perkataan Iqra'. Anehnya, perkataan pertama itu bukan bermaksud, sembahyang, puasa, dsb. Ia bermaksud "bacalah..."

Allah revealed the first sentence @ first word through the Quran is the word Iqra '. Oddly, the first word that does not mean, prayer, fasting, etc.. It means "read ..."

Wednesday, October 20, 2010

Perut Buncit?

Perut dah buncit? Kalau dah masuk LTAT biasa laa tu..hehe. yang kurus habih semua dah berisi..bawah ni ada beberapa tip yang di cilok dari google search..

Minum Banyak Air (ada yg kata kalau minum byk jadi buncit?? konpius)

Jika perut penuh disebabkan oleh penyimpanan air, anda sebenarnya dapat mengurangi masalah tersebut dengan minum air lebih banyak. Hal ini akan mencairkan konsentrasi sodium dalam tubuh sehingga meningkatkan jumlah air yang keluar dari sistem tubuh.

Minum lebih banyak air juga menjamin fungsi hempedu efektif untuk mengeluarkan bahan toksin.. Jangan mengubah pengambilan air saat diet kerana banyak bahan yang sulit dicerna dan dapat menyebabkan perut menggelembung.

Mengurang Pengambilan Garam

Jangan makan gelojoh kerana ketika anda menelan terlalu cepat, udara tertahan dalam usus dan membentuk gas yang dapat mengakibatkan penggelembungan perut.

Duduk ketika makan dan kunyah makan secara perlahan-lahan. Makanan yang tidak terkunyah menjadi bahagian-bahagian kecil tidak dapat dicerna dengan sempurna yang kemudian menghasilkan banyak gas yang menimbulkan penggelembungan.

Makan perlahan-lahan

Terlalu banyak garam dalam diet menambah ektra sodium terhadap cairan tubuh yang memperlambat mekanisme sehingga mendorong air keluar dari sel. Akibatnya perut terasa penuh dan menggelembung.

Pengambilan Serat

Serat adalah elemen penting dalam diet, tetapi untuk mengimbangi penyimpanan air yang menyebabkan penggelembungan, makanlah serat dalam buah-buahan seperti epal dan pear yang memiliki banyak kandungan air.

Awasi Ubat-Ubatan

Perut yang mengembang adalah efek sampingan dari pengambilan ubat.Aspirin kadang-kadang menyebabkan masalah perut yang mengakibatkan sembelit dan penggelembungan, termasuk pil kontrasepsi.

Hindari Sembelit

Sembelit didefinisikan sebagai memiliki lebih sedikit dari tiga kali buang air besar dalam seminggu atau jika terlibat ketegangan. Akibatnya perut terasa bertambah besar. Untuk merangsang isi perut, tingkatkan pengambilan serat dari buah-buahan dan sayuran, amalkan secara berterusan untuk menghindari fermentasi dan pengeluaran gas yang berlebihan.

Bersenam

Olahraga atau bersenam akan membantu menggerakkan cairan dalam perut yang dapat menyebabkan perut besar dengan mendorongnya keluar dari jaringan dan masuk aliran darah dimana akan dikeluarkan sebagai peluh atau dibawa ke hempedu untuk dikeluarkan sebagai air urine. Senaman yang disarankan seperti aerobik.

Aku rasa cara yang paling berkesan, jangan mkn dlm seminggu dan sit-up sehari 5 jam..pasti ok punya..hehe


Wednesday, October 6, 2010

Serangan Migrain - Migraine Attack!!!


Mangsa migrain selalunya tidak mampu menjalankan tugas seharian, malah ada yang tidak boleh makan, minum dan hanya menghabiskan masa di bilik tidur. Tidak boleh berjalan-jalan macam biasa. Lebih-lebih lagi kalau kena cuaca yang panas.

Serangan dan symptom migraine..

Macamana nak tahu ada migraine? Okay ini adalah gejala ataupun symptom migraine:

1. Sakit kepala yang berdenyut-denyut, lazimnya hanya berlaku pada sebelah kepala sahaja. Kesakitannya agak teruk, kadang-kadang terasa di belakang biji mata atau di belakang kepala ataupun di bahagian tengkok. Selalunya kesakitan berpanjangan selama 4-48 jam.
2. Rasa mual dan sometimes muntah.
3. Rasa sejuk, letih dan kebas-kebas.
4. Sensitif terhadap cahaya ataupun bunyi bising. Elok tidur dalam bilik gelap kalau diserang migraine. Selalu tutup langsir dan tak akan ada cahaya yang terkena pada diri terutamanya mata. Bunyi bising pun akan mengakibatkan migraine bertambah teruk.
5. Berpeluh-peluh.

Bagi sesetengah pesakit migraine, terdapat “aura” iaitu tanda-tanda amaran bahawa migraine akan mula menyerang. Contohnya, pandangan menjadi kabur, ternampak garisan zigzag ataupun kelihatan bintang-bintang di mata. Kalau dah dapat tanda macam ni, memang dah tak boleh nak buat kerja, lepak, menonton tv, bermain bola lisut mahupun bertani di kebun.

Migraine akan menyerang apabila:

1. Tekanan-tekanan emosi ataupun tekanan fizikal.
2. Makanan – Coklat, makanan yang mengandungi MSG (monosodium glutamate), makanan yang mengandungi tyramine seperti ayam, kekacang.
3. Daging yang mengandungi nitrates seperti sosej dan salami.
4. Bawang besar, mentega kacang, produk susu.
5. Persekitaran – bau-bauan seperti minyak wangi, bunyi bising, missed meals, pertukaran masa tidur, pertukaran hormon seperti haid dan hamil, merokok atau asap rokok.

Ini tips yang berkesan semasa mendapat serangan migraine.

* Meminum banyak air agar badan tidak kering terutama jika terdapat muntah-muntah.
* Berehat di bilik yang senyap, gelap dan sejuk.
* Letakkan kain yang sejuk di kepala.
* Makan ubat seperti yang diarahkan oleh doktor.
* Bersabar dan berdoa agar Allah menghapuskan dosa-dosa kita melalui kesakitan yang kita lalui ini.

Dibawah ialah senarai link berkenaan migraine:
http://infokesihatan4u.blogspot.com/2009/11/migrain.html
http://www.raracandyfloss.com/2010/01/tips-serangan-dan-symptom-migraine.html
http://www.melur.com/art.asp?art_id=1
http://www.kedai-e.net/index.php?option=com_content&task=view&id=316&Itemid=53
http://www.thetole.org/MalayHerbalMedicine/Rawatan_Herba_Migrain_Sakit_Kepala.html
http://www.mahsuri.com.my/blog/rawatan/migrain
http://pulutkuning.wordpress.com/2008/09/21/migrain/

Friday, October 1, 2010

Syawal

1-3 syawal : di Kota Bharu
4 syawal : Perjalanan dari KB ke Jitra
5-6 syawal : Di Jitra
7 syawal : Perjalanan pulang ke KL
8 syawal : Mula bekerja
9-21 syawal : pi open house, mkn, tdoq, keja, jamuan..mcm2 ada.
22 syawal : update blog..hehe

Selamat Hari Raya pada semua...maaf zahir batin....

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...