بسم الله الرحمن الرحيم
"In the name of Allah, Most Gracious, Most Merciful"

Betapa agungnya! Allah SWT menurunkan ayat pertama @ perkataan pertama melalui Al-Quran hanyalah dengan perkataan Iqra'. Anehnya, perkataan pertama itu bukan bermaksud, sembahyang, puasa, dsb. Ia bermaksud "bacalah..."

Allah revealed the first sentence @ first word through the Quran is the word Iqra '. Oddly, the first word that does not mean, prayer, fasting, etc.. It means "read ..."

Wednesday, November 26, 2008

Serasi??

Apakah anda tahu bahawa urutan kelahiran akan mempengarui hubungan anda?..jom kiter lihat ..keserasian pasangan anda…..

SI SULUNG DENGAN SI SULUNG
Kelihatan pasangan ini akan melalui jalan agak berliku utk menuju kpd hubungan yg baik mahupun yg menyenangkan.Agak sukar melahirkan kerjasama di antara pasangan anda….

SI SULUNG DENGAN SI TENGAH
Si tengah mungkin mengubah sikap atau kelakuannye.. hanya utk menyenanagkan pasangan sulungnye.Meskipun di katakan hubungan si tengah merupakan pasangan yg sesuai bagi sesiapa saja (kecuali dgn si tengah),dia mungkin mendapati bahawa si sulung menindasnye..Jika anda menikah dgn si sulung ,anda mungkin akan melepaskan satu melupakan keinginan dan impian utk menyenangkan pasangan anda. Bagaimanapun,jika anda memiliki kecenderungan Bongsu ,kalian merupakan pasangan yg serasi…

SI SULUNG DENGAN SI BONGSU
Kombinasi yg bagus..si sulung dpt mengajar si bongsu bagaimana mengurus dgn lebih baik dan selalu ada saat di mana hidup harus dianggap serius.Si bongsu pula akan dpt menerapkan kpd si sulung bahawa dlm hidup ini sekali-sekala perlu santai…..

SI TENGAH DENGAN SI TENGAH
Memiliki potensi utk serasi antara satu sama lain.Meskipun keduanya si tengah,namun bila salah seorang lebih cenderung bersikap sulung dan yg lainnya agak kebongsuan,keduanya merupakan pasangan yg serasi.Di samping itu ,jika keduanya merupakan anak tengah yg memilki watak keras ,komunikasi di antara mereka agak menyakitkan,meskinpun anda berdua bersepakat utk hidup rukun…

SI TENGAH DENGAN SI BONGSU
Keduanya akan menjadi pasangan serasi bila si tengah memiliki kecenderungan sulung.jika si tengah memiliki sikap tengah,mungkin saja dia akan trpengaruh dgn gaya hidup si bongsu yg suke..happy- happy serta menimbulkan problem spt….pernikahan si bongsu dgn si bongsu….

SI BONGSU DENGAN SI BONGSU
Berhati2lah..anda mungkin saja dpt bersenang2….tapi anda akan menemukan bahawa nampaknya kehidupan sedikit di luar kawalan, tidak ada yg bertanggungjawab….

ANAK TUNGGAL DGN ANAK TUNGGAL
Keduanya akan memiliki keegoan tinggi sehingga memerlukan waktu utk dpt hidup rukun dan saling bantu – membantu…

SI BONGSU WANITA TANPA SAUDARA LELAKI DAN SI BONGSU LELAKI TANPA SAUDARA WANITA
Tidak hanya anda berdua akan mengalami masalah anak bongsu,namun anda berdua akan kurang memahami lawan jenis – di pandang dari segi psikologi dan tidak akan saling mengerti serta saling bantu-membantu antara satu sama lain.

Namun, harus diingat,ini hanya kajian,selebihnya adalah kuasa Allah..Percaya pd Kuasa Allah, jgn sampai kita meletak kepercayaan kite kpd sesuatu yg lain..

Tuesday, November 25, 2008

Ali


Al-kisah..... adalah satu kampung ni..nama kampung ni kampung pinang 18 batang.kat kampung ni orang ramai idup aman dan bahagia. Dalam kampung yang aman ni... ada la sorang laki ni. Nama dia Ali(nama sebenar). Ali ni orang gila kat kampung ni. So... ramai la yang pandang slag kat dia. Ramai la yang suka memainkan dia.. nak dijadikan cerita... Pada suatu hari... si Ali ni gi la masjid nak semayang jumaat... Lepas si Ali ni semayang jumaat, dia nak balik la kan. So... masa dia nak balik tu tetiba dia tengok selipar jepun kesayangannye dah takdek. Aper lagi... mengamuk la dia... Tanpa segan silu dia pun pegi la dekat mikrofon masjid tu lalu dia pun berkata: "kepada sesiapa yang mencuri selipar aku, baik ko pulang cepat.!!!!!!!..." Semua orang menjadi takut... ye la... orang gila kan... memacam dia buleh buat. Buatnya dia tetak anak bini orang kang... ha... naya.."kepada sesiapa yang curik selipa kesayangan aku tu... baik ko pulang cepat. Kalau tak aku akan buat seperti mana ayah aku buat!!!" lalu orang yang curik tu pun pulang la balik. "lek la bang... gurau jek" Tapi Ali memandang nyer dgn muka yang serius... muka macam nak makan orang gitu... haa... lalu budak yang curi selipa dia tu pun blah tanpa memandang ke arah Ali... takut la tue... lalu tok imam pun menegur Ali dan bertanya; "kalau dia tak pulang apa yang akan kamu lakukan..?? apa yang ayah kamu lakukan..??" dengan suara dan wajah yang slamber..Ali pun berkata "saya balik kaki ayam la tok.."

Monday, November 24, 2008

Air Liur di Kuala Lumpur





kuala lumpur

kini kami kembali

untuk bertempur

kuala lumpur

siang malam

pagi petang berhibur

kuala lumpur

belajar beratur

janganlah menggelupur

pernahkah dikau hati hancur lebur

di kuala lumpur

kuala lumpur

asap kotor air liur

atas dapur

datang dan pergiku pasti kembali

kuala lumpur

Wednesday, November 19, 2008

Email Mistake

An Illinois man left the snowballed streets of Chicago for a vacation in Florida. His wife was on a business trip and was planning to meet him there the next day. When he reached his hotel, he decided to send his wife a quick e-mail.


Unable to find the scrap of paper on which he had written her e-mail address, he did his best to type it in from memory. Unfortunately, he missed one letter, and his note was directed instead to an elderly preacher's wife whose husband had passed away only the day before. When the grieving widow checked her e-mail, she took one look at the monitor, let out a piercing scream, and fell to the floor dead.


At the sound, her family rushed into the room and saw this note on the screen:


Dearest Wife,
Just got checked in. Everything prepared for your arrival tomorrow.


Your Loving Husband.


P.S. Sure is hot down here.

Friday, November 7, 2008

KUALA LUMPUR




dari jauh cari rezeki
halal di mamah teknologi
dari jauh datang tuntut ilmu
jaga langkah mu sini banyak penipu

bila lalai di awangan
melayang tanpa graviti
masapun berlalu disitu

kuala lumpur - kuala lumpur
indah tak terkata
kuala lumpur - kuala lumpur
engkau kian tercemar -
biar pun kau begitu,
hanya kau lah destinasi ku

sangat sesak tranportasi
LRT ataupun TEKSI
murah murah mata rambang
penjenayah banyak peluang

bila lalai di awangan
melayang tanpa graviti
masapun berlalu disitu
kuala lumpur - kuala lumpur
indah tak terkata
kuala lumpur - kuala lumpur
engkau kian tercemar -
biar pun kau begitu,
hanya kau lah destinasi ku

Thursday, November 6, 2008

Hidung

******

Assalamualaikum kawan-kawan...saja nak sampaikan sikit sesuatu tentang hidung kita, mungkin ada yang dah tahu. Tidak kiralah berapa besar lubang hidung kita atau macam mana bentuknya,kenalah kita ambil tahu sikit. Bunga akan berkembang segar jika disirami air, dan hidung akan berkembang megah bila dipuji ye dak. Bila kita nangis kekadang hidung pun tumpang nangis, kadang-kadang air hidung lebih banyak dari air mata.. Malah ada orang jatuh cinta kerana terpesona dengan hidung seseorang.

Tahukah kita hidung adalah salah satu anggota yang amat diminati oleh syaitan. Masa yang paling sesuai untuk dikunjungi syaitan adalah ketika kita tidur.Ketika itu syaitan akan berkumpul didalamnya. Tidak diketahui pula dengan tepat kenapa dia suka sangat dengan lubang hidung, tetapi ia boleh menganggu keupayaan kita untuk bangun dari tidur.
Membersihkannya sebaik sahaja bangun dari tidur adalah satu amalan yang dilakukan oleh Rasullullah selain dari bersugi.

Bayangkanlah syaitan buat sarang dalam lubang hidung kita, macam-macam dia bikin.
Oleh itu bersihkanlah sebaik bangun dari tidur. Cara nak bersihkannyaBerselawatlah dan gunakan jari yang kecil, bersihkanlah perlahan-lahan.Jangan gunakan jari yang besar atau sebarang objek kerana dikhuatiri hidung akan tercedera atau bulu hidung akan tertanggal, boleh jadi juga lubang hidung akan menjadi luas macam serombong kapal daa.
Nak bubuh sabun pun boleh tetapi jangan le banyak sangat, nanti berbuih pulak lubang hidung tu, boleh lemas tu, kan susah, setakat ni tak ada seorang pun yang sanggup buat CPR melalui lubang hidung.

Kalau teringat sama-sama lah kita mengamalkannya kerana melalui hidunglah kita menyedut udara pemberian Allah dan dapat menghidu bausyurga (ini bergantung kpd amalan masing-masing).

Akhir kata........"Walaupun dirimu tidak kukenal, tetapi lubang hidungmu tetap menjadi poojaan hatiku!"

******

Tuesday, November 4, 2008

Kejujuran Lelaki

*****

Sepasang suami isteri yg telah mempunyai 3 orang anak, sedang berbual sambil menonton TV di dalam bilik mereka. Si isteri bertanya kepada suami beberapa soalan.

* Isteri : Bang, kalau saya mati dulu, abang kahwin lagi tak?
* Suami : Abang rasa, abang mungkin kahwin lagi. Kerana, anak-anak kita perlukan orang yang boleh beri perhatian. Makan minum abang pun adalah orang yang sediakan.

* Isteri : Habis, kalau abang kahwin lagi, abang kasi ke dia duduk rumah kita.
* Suami : Yelah. Sebab rumah ni mahal, takkan nak biar kosong macam tu saja?

* Isteri : Abang kasi ke dia guna bilik, kita, toilet kita?
* Suami : Ya yang, sbb takkan abang nak buat bilik lain khas untuk dia. Nanti bilik ni, membazir pulak.

* Isteri : Abang kasi ke dia pakai almari kita?
* Suami : Ye yang, almari kita ada 4 pintu takkan nak bagi org lain pulak.

* Isteri : Abang kasi ke dia pakai katil kita?
* Suami : Terpaksalah yang. Sebab katil kita tu baru je beli sebulan.

* Isteri : Baju tidur saya, pijama dan towel saya?
* Suami : Takkan itu abang nak bagi kakak & adik awak. Jadi, drpd tak dipakai, lebih baik kalau abang kasi dia aja.

* Isteri : Handbag saya, kasut saya, golf set saya?
* Suami : Itu tak boleh, sebab dia suka handbag kaler maroon, kasut dia saiz kecil drpd awak, saiz 5, golf set tak boleh sebab dia kidal...

* Isteri: ????!!!!!
* Suami: (Dalam hati) Alamak!!

*****

Monday, November 3, 2008

The Reason



5 reasons you have to SMILE


1.SENYUM adalah jalan pintas bagi menyatakan kamu menyukai seseorang


2.SENYUM adalah jambatan persahabatan


3.SENYUM adalah satu pelabuhan yang pastinya tidak akan merugikan


4.SENYUM adalah jangkitan. Apabila kamu SENYUM orang akan SENYUM semula kepada kamu


5.SENYUM akan menumbuhkan rasa keriangan dan kegembiraan.


Oleh itu SENYUM lah semasa bekerja dan semasa belajar


*****

Sunday, November 2, 2008

Kalah la pulak..huhu


Untuk pertama kali musim ini, setelah 10 game tanpa kalah..akhirnya....
tewas di white hart lane..tewas kepada pasukan terbawah liga..tetapi meningkat naik..
apapun..dunia belum berakhir..perjuangan mesti terus..

"you'll never walk alone"

Saturday, November 1, 2008

Tinggal ku sendiri..

Jika ku beri kan semua..
Agar kau gembira sentiasa..
Engkau tetap pergi..
Pergi meninggalkan ku sendiri..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...