Seorang Lelaki Mengupah Wanita Untuk Menampar Dia Setiap Kali Dia Melawat Facebook


Semestinya satu kaedah yang menarik untuk tidak melayari laman web seperti Reddit dan Facebook, satu penampaq di muka akan melakukan keajaiban untuk produktiviti hidup anda.

Kisah lebih terperinci ada di dalam blog peribadi beliau, pengarang Maneesh Sethi menggunakan Craigslist untuk mengupah seorang wanita yang akan menampar dia di muka setiap kali dia membuang masa melayari kemaskini di Facebook, Reddit dan laman web lain. Dalam usaha untuk mengukur berapa banyak masa dia menghabiskan di laman yang tidak produktif, Sethi menggunakan aplikasi yang dipanggil RescueTime untuk mengukur berapa banyak masa dia menghabiskan kerjanya. Pada akhir minggu pertama beliau menggunakan aplikasi ini, Sethi mendapati bahawa dia menghabiskan masa kira-kira enam jam sehari pada komputer beliau pada hari bekerja. Walau bagaimanapun, hanya 38 peratus daripada masa itu (kira-kira dua jam,  lima belas minit) telah digunakan untuk kerja sebenar.

Sethi beralih kepada Craiglist dan meletakkan iklan di bahagian gig domestik yang bertajuk "Tampaq saya jika saya meninggalkan kerja..." Sethi sedang mencari seseorang yang boleh melakukan kerja di sisinya di rumah atau sebuah kafe tempatan yang mempunyai Wi-Fi.

Apa yang perlu adalah orang itu terpaksa menjerit pada Sethi atau menampar dia di muka apabila dia tidak melakukan kerja. Dengan kadar pampasan $8 sejam, Sethi menerima kira-kira dua puluh e-mel dalam jam yang pertama. Selepas menemuramah responden, dia memilih gadis bernama Kara dan mereka membuat rancangan untuk bertemu di sebuah kafe berhampiran dengan rumahnya.

Selepas memperkenalkan dirinya kepada Kara di kafe pada 9 pagi keesokannya, Sethi membekalkan beliau dengan senarai tugasan apa yang dia perlukan untuk mencapai sasaran kerja pada hari itu. Selepas seharian kerja berteriak dan menampar, Sethi mendapati bahawa produktiviti meningkat daripada 38 peratus kepada 98 peratus. Dia mampu untuk melengkapkan pos tetamu blog di samping permohonan bagi projek yang beliau mahu menangani olehnya pun adoi.

Sethi meningkatkan produktiviti diri lebih kepada menggunakan elemen sosial daripada takut mendapat penampar. Khususnya, beliau berasa lebih bertanggungjawab untuk kerjanya sejak Kara memantau dan memeriksa kerjanya. Di samping itu, beliau mampu untuk menggunakan Kara sebagai medium penggera untuk pendekatan yang berbeza dalam kerjayanya.



Sumber: DigitalTrends

Comments